Never again

There is a first time for everything.

Jag har gjort om naglarna på riktigt här i Paris för första gången sedan mitt misslyckade försök i Belleville i somras. Och never again säger jag bara. Hon lurade mig!

För er som inte är så akrylnagel-insatta så kan jag förklara lite snabbt om hur det brukar gå till (i Sverige iallafall):

Om man inte har tillräckligt långa egna naglar så kan manikyristen sätta på en tipp. Det är alltså ingen hel lösnagel som man fäster på hela nageln, det vill säga även nagelbädden, utan bara längst fram så att den egna nageln förlängs. Har man redan tillräckligt långa naglar så behöver man ingen tipp.
På nageln eller eventuellt tippen så lägger man vitt akryl som man formar och rundar till så att det följer hur den egna nageln "växer ut". Sedan lägger man på lätt rosa färgad akryl över hela nagelbädden och lite över det vita. När det har stelnat så filar man till det så att nageln blir tunn och rätt formad.

I Frankrike görs det uppenbarligen så här:

Manikyristen undrade om jag ville behålla mina egna naglar (jag har inte haft tippar på flera år) så jag sa ja. Hon tar då upp ett kit med vita tippar som hon fäster ovanpå mina egna. Varför gör du så undrade jag och hon sa då att tippen blir den vita färgen. Jaha...ok..vilken latmask som inte gör det riktiga jobbet tänkte jag men samtidigt så hade jag ju inte så mycket val när hon väl hade börjat. Ovanpå alltihopa lägger hon rosa akryl och filar till dem samtidigt som jag får pedikyr (som för övrigt var helt fantastisk!) Jag frågar lite oroligt hur hon skall göra det snyggt under nageln eftersom min riktiga nagel är där också, under tippen. Den kinesiska kvinnan försäkrar mig om att det kommer att bli sååå fint efteråt och att jag inte skall oroa mig. Ok, tänker jag och lutar mig bakåt i massagestolen och koncentrerar mig på att inte bli för kittlig när den andra kinesiska kvinnan målar mina tånaglar. Under tiden tar nagelkvinnan fram en slipmaskin och börjar fila och greja. Efter en stund inser jag att hon filar UNDER NAGELN, det vill säga hon filar bort min egna nagel! :-( Hon lurade mig! jag bad om att behålla dem för att jag inte gillar tippar men nu är dem borta...

Jaja, nästa gång blir i Stockholm och är förhoppningsvis bättre...och antagligen dyrare. Här kostade en fransk akryl samt en full pedikyr 77 EUR. Det är billigt.

Här är resultatet:


Kommentarer
Postat av: mamma

Dom ser ju snygga ut i alla fall!

2010-05-13 @ 14:35:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0