Barcelona - än så länge

Jag gillar Barcelona. Solen skiner på mig och Tapas är gott.

Att få vara med Malin är som vanligt avslappnat och skönt, vi pratar om alla gemensamma nämnare som vi numera har; att vara utlandssvensk, träna på gym utanför Sverige, språkbarriärer, kulturskillnader m.m. För er som inte visste det så är Malin helt grym som har flyttat hit. Hon kunde inte ett ord spanska, kände ingen i stan men tog ett ENORMT kliv i karriären och körde på ändå. Jag kunde åtminstone liiite franska, hade några bekanta i Paris och har faktiskt bott i Paris en gång förut...Lite mer förspänt liksom.

Well, well vad har jag gjort de första tre dagarna då? Jag kom ned i måndags morse och till min stora förskräckelse så SNÖADE det! Vad i he%#&vete är det här?! tänkte jag som hade hela 9 timmar att slå ihjäl nere på stan innan Malin slutade jobbet. Kan tilläggas att jag hade min resväska och ballerinaskor på mig som jag plaskade runt i snöslasket med...
Jag började med att gå igenom ett varuhus extremt grundligt. Jag var där inne i 4 timmar, kammade igenom varje våning, till och med herravdelningen, innan jag gav mig ut i snön. Jag tänkte att det kanske skulle bli lite bättre men efter ca 200 meter stod jag inte ut längre och flydde in på en Starbucks där jag satt i tre timmar...Sedan ringde Malin och sa att hon skulle åka tidigare från jobbet på grund av snökaoset och jag blev överlycklig!
På kvällen gick vi till en japansk restaurang för att fira Malins vän Sofies födelsedag (och min också lite i efterskott). Grymt bra mat!

Igår så finkammade jag gatorna ned mot placa Catalonya (säkert felstavat) och vidare inne i Barri Gotic. Solen sken hela dagen och snökaoset var ett minne blott! Efter 3 timmar mötte jag upp malin och lunchade utomhus (!) Öl och katalansk mat..gott!
Sedan bar det av ned till Barri Gotic igen för att möta lilla Sanna och ta en kaffe. Det var roligt att träffa henne och höra henne berätta om sitt liv här nere i Barcelona :-)
På kvällen så gick jag och Malin på en Bodycombatklass- LYCKA!!Jag har inte varit på någon klass på flera veckor så det var en riktig release för mig! Jag fattade förstås ingenting men combat är ju combat liksom. Jag fick dock håll direkt...Måste vara att jag är ovan vid att köra klasser nu kanske?
Middag: Tapas och vin
Film: FAME

Idag så har jag promenerat förbi segrada de familia och ända ned till ett varuhus som ligger 1 timme härifrån för att köpa en väska. Den är såååå fin! Den är petrolfärgad vilket jag har insett är den ultimata färgen. Den passar till allt helt enkelt (förutom min röda trenchcoat men vad passar till rött egentligen?)
Sedan har jag promenerat ned La Rambla till havet, stannade till vid en stor matmarknad där de sålde flådda fårhuvuden bland annat. Jag köpte ett päron istället.
Nu sitter jag och väntar på att malin skall komma hem så vi kan laga middag som jag har handlat...Jag ville göra grillad kyckling men Malin gillar inte ben i maten så jag fick en brilliant idé: köpa kycklingfiléer till Malin och en halv kyckling till mig så grillar vi det i ugnen. Volià! Alla nöjda!

Roliga ord på spanska:

Valle (uttalas 'baalle') : OK
Bajsa : Ni gör eller ni ska eller något sånt...
Runkas: också något form av verb...

Humorn är på topp.


Kommentarer
Postat av: elina

Aaah, segrada de familia! Clausan bara några meter därifrån när hon bodde i barcan.. Ni har väl planerat en sen utekväll där ni festar till 8 på morgonen?

2010-03-10 @ 19:33:12
URL: http://elinafrida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0