The One?

Igår var jag på en i jätteintressant föreläsning på svenska Handelskammaren om marknadsföring på internet och genom sociala medier och mötesplatser på nätet. Det var många "aha"-upplevelser som till exempel att kvinnor är överrepresenterade på alla sociala mötesplatser (Facebook, Linkedin m.m.) utom EN (och den hade jag aldrig hört talas om...). Det trodde inte jag! Den snabbast växande gruppen på Facebook är "äldre" kvinnor. I had no idea...
Han pratade om hur "allt" hänger samman och är kopplat på ett eller annat sätt som internet, mobiler, radio, ipod, iphone m.m och hur allt detta skapas av oss själva. Tydligen finns det en teori om hur detta extremt stora nätverk (som har döpts till "The One") kommer att ha mer makt och kapacitet än den mänskliga hjärnan har. Intressant.

Det som jag tycker är intressant är hur gränserna mellan privat och publik, virituell och reell samt seriöst och roligt, mer och mer suddas ut. Facebook används privat men också som hjälpmedel i professionella situationer (skapa grupper, events m.m.) likaså Youtube som är världens näst största sökmotor. Där kan man söka både de senaste nyheterna men också roliga klipp på samma gång.

Att någon omnämner ditt varumärke på en blogg kan ha större genomslagskraft än en stor reklamkampanj. Vi googlar på alltmöjligt och läser omdömen skrivna av gemene man. Dessa omdömen går vi på mer än något annat.

Tänk vilken makt som sociala medier (dvs vi själva) har?

Vi skapar ju allt själva! Hur vill vi att folk ska prata om vårt varumärke? Det är något som vi inte kan styra över men självklart försöka påverka. Allt som skrivs och publiceras kommer att finnas kvar för evigt och det är ingenting vi kan göra något åt. Kommer det vara onödigt med reklamkampanjer i tidningar och tv? ja, antagligen om man vill nå ut till fler kunder...

Intressant och värt att tänka på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0