Marknad med och utan jul

Varje år så ordnar Svenska Kyrkan en julmarknad där de säljer en massa svenskt julpyssel, svensk mat, godis m.m. för dra in årets budget (yes, det är sant). Jag gick dit och mötte Anna, Lisa, Helen och Emma som precis hade varit med på högmässan, två sjungades och två besökandes. Vi gick ett varv på marknaden och jag inhandlade en ris à la Malta blandning samt en lott och tro det eller ej: jag VANN! JAG vann! Jag vinner aldrig på lotterier eller på andra spel heller för den delen (mitt starkaste barndomsminne från Liseberg är att jag går bredvid min kompis som har vunnit TVÅ stjärnvinster och jag har inte ens lyckats fiska upp ett gosedjur från någon av de där automaterna, vilket egentligen inte ens är något lotteri...). Men idag vann jag :-) En liten ljusstake blev priset. Totalt värt.

Efter att vi hade intagit en köttbullesmörgås och snyltat på en kvarlämnad kaktallrik så gick jag och Emma ner till Marais. Där hade de också en stor marknad som de har två gånger om året, en på vintern och en på sommaren. Där säljer de allt möjligt, både bra grejer och riktig skit. Annas kompis (som jobbar på ett auktionsverk) hade hittat ett par gardinomtag med tofsar från tidigt 1800-tal som han fyndade. En annan hade ju aldrig sett skillnad på en gardintofs från 1992 och 1813...Jag hittade inget iallafall så jag gick upp till Belleville och köpte färska dadlar, fetaost, nötter och nejlikor i min favoritbutik på rue de Meaux. Butiksägaren är från Turkiet och tycker att det är helt fantastiskt att jag har varit i Turiket 9 gånger. Det är det kanske? Fantastiskt fantasilöst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0