Män som hatar kvinnor

ikväll så var det ännu en gång mer än halva priset att gå på bio : ) 3 euro för en film, inte dåligt! jag och Anna såg Män som hatar kvinnor på Gaumont Opera. Millenium böckerna har gjort stooor succé i Frankrike och det finns reklam överallt om filmen som man kan se på nästan alla biografer i stan.
Det kändes lite lustigt att se en svensk film med fransk text och vara de enda i salongen som fattar vad de verkligen säger...Konstigt nog så tycker fransmännen att det är väldigt konstigt att de gör denna filmen på svenska och inte på engelska(!). På nyhetsmorgon (Télé matin France 2) så diskuterade de detta...De tyckte att svenska var ett väldigt konstigt språk att göra en sådan stor film på! Inegn tänkte tydligen på att boken är skriven av en svensk och utspelar sig i Sverige?!



Filmen var i vilket fall riktigt bra, långt över förväntan! Jag har läst böckerna och var rädd att den skulle bli dålig bara därför, men det var den absolut inte. Noomi Rapace var imponerande bra och Michael Nyqvist var också trovärdig. Från början hade jag väldigt svårt att se honom som Michael Blomqvist av någon anledning...
Det var för övrigt väldigt grova scener, mycket grövre än vad jag hade fått höra. Och det är tydligen bara 12-års gräns att se den på bio...Det tycker jag är alldeles för ungt, eller vad tycker ni som har sett filmen? jag kanske låter som en gammal tant när jag säger det, men jag hade inte velat se den när jag var tolv! Eller ja, jag hade säkert velat se den, men jag borde inte se den.

Filmen var très bien i vilket fall! Gå och se den!

Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0