Fête de la Victorie

Idag är det en röd dag i Frankrike vilket innebär att jag är ledig :) Man firar andra världskrigets slut den 8 maj 1945. Hittills har jag inte varit utanför dörren idag så jag vet inte om affärer och sådant är stängt, men det tror jag inte...Inte mataffärer iallafall. Min vän Tora skulle till och med jobba idag så de håller nog inte lika hårt på den här dagen som förra fredagen (1 maj).
Idag är den första röda dagen som jag har varit ledig och Sverige har jobbat! Annars så har Frankrike inte lika många lediga dagar som Sverige:

1 januari - nyårsdagen
1 maj - första maj
8 maj - fête de la Victorie krigsslutet 1945
21 maj - kristi himmelfärd
1 juni - annandag pingst
14 juli - Frankrikes nationaldag
15 augusti - Jungfru marias himmelsfärd
1 november - Alla helgona
11 november - krigsslutet 1918
25 december - juldagen

Jag tror Sverige har fler, eller?

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Annandags Pingst snodde dom ifrån oss när vi helgförklarade nationaldagen 6 juni.Jag vet inte om vi har fler faktiskt.Kram mamma

2009-05-08 @ 13:10:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0