Varför jag inte vill jobba som instruktör i Paris...

Många frågar mig varför jag inte vill fortsätta som intruktör även här i Paris. Och så här är det.

För det första så måste alla instruktörer här jobba som instruktörer på heltid, dvs de kör minst 20 klasser i veckan och de resterande 15 timmarna (lagstadgad arbetstid på max 35 timmar/veckan) så jobbar de som conseillers (rådgivare) i gymmet. Inga instruktörer får jobba i receptionen. För mig är ju detta självklart inte intressant.
Det finns några få instruktörer som kör någon enstaka klass i veckan. Dessa får inte betalt utan måste jobba gratis om de vill fortsätta köra sin klass. Annars blir det för dyrt för gymmet att ha dem kvar och betala licenser osv. Inte heller intressant.

Inte för att det är så himla mycket mer man får betalt om man skulle få lön...När jag fick reda på vad normallönen ligger på så fick jag en smärre chock! De får betalt per timme, inte per klass, och de får ÅTTA EURO BRUTTO! Heeeeeelt sjukt! Det är ju en slavlön! De kanske får ut sju euro efter alla skatter, om de har tur, vilket lite snabbt uträknat blir 980 euro i månaden i plånboken...Med tanke på hyrorna här så blir det inte mycket kvar efter att den är betald! Jag förstår inte hur de överlever?

Man skulle ju kunna tro att de iallafall blir sponsrade med alla kläder och skor, men nej. De får ett par skor, ett par byxor, en tröja och ett linne var fjärde månad ungefär. Och då kör de 20 klasser i veckan...

Nope, inga klasser för min del. Det får jag spara tills jag kommer hem igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0