Parlez-francais?

Jag måste börja öva franska nu, verkligen ta mig i kragen och öva regelbundet. Det räcker inte att jag bara befinner mig i landet och omges av franska, jag måste lära mig nya ord, verb, tempus, slang m.m.

Jag tycker ändå att jag förstår det mesta när jag hör folk prata, men jag förstår ju inte allt...Sammanhanget hänger jag med på men det är väldigt svårt att delta i konversationen. Jag är fortfarande inte över den där "kullen" när det sedan flyter på utan stakar mig en del och tänker för mycket på meningsuppbyggnad osv...

man får helt enkelt bara skita i allt man tänker på och bara prata! Alla säger att det är det man måste göra, och det låter så lätt men det är det inte...Jag har försökt, och till slut så kommer man till en punkt när man inte kommer på vad ett ord heter och man kan inte förklara vad man menar. Då har samtalet dött ut... Jag får väl dricka mer vin helt enkelt, det brukar vara lättare då av någon konstig anledning? ; )

Jag har i vilket fall hittat en sida med lite franska tester som jag ska göra varje dag (ambitiöst va?) och ikväll så blir det franska verb. Jag testade mig lite i morse också och lärde mig några nya verb som tex coller (klistra), se gratter (klia sig), effrayer (skrämma), prevenir (varna) m fl.

Det finns mycket att lära...

Bon nuit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0