Öva franska...

...fick jag garanterat göra igår! Iallafall en del...

Kvällen med Tora och hennes franska vänner var väldigt trevlig och vissa av dem kunde inte prata engelska och då blir man ju "tvungen" att prata och öva franska : ) Och efter ett par glas vin verkar det alltid bli lite lättare, undrar varför? ; )

Men det var trevligt hur som helst även om det blev ganska sent...En av Toras vänner lovade att skjutsa oss hem på kvällen efter att sista metron hade åkt, men ju längre tiden gick desto mer trevligt hade han och verkade inte alls vilja åka hem...jag och Tora satt till slut och gäspade men vid tre så började ´han också tänka på refrängen...Väldigt snällt av honom att skjutsa oss hur som helst : )




Idag träffade jag Sofias kompis Malin för en fika. Det var också väldigt trevligt att träffa någon mer "hemifrån" även om vi inte känner varandra jätteväl sedan innan. Vi hade en trevlig eftermiddag med att diskutera hur knepiga fransmännen är då hon också jobbar tillsammans med fransmän....

Vi kunde konstatera att fransmännen har ett par saker för sig i arbetslivet. Bland annat så är organisationerna här extremt hierarkiska (inte Handelsbanken dock...) och alla har "sin plats" i den organisationen vilket innebär att man aldrig "lägger sig i" vad andra gör utan alla har sin uppgift att göra. Det är ungefär som jag skrev tidigare om när jag skulle köpa ett gymkort här och killen i receptionen inte kunde skriva upp nya kunder utan hans ansvarsområde var handdukarna (kul...)Jag fick snällt vänta på att Veronique skulle vara i receptionen eftersom hon var den enda som fick göra detta...Effektivt...
Likadant är det när man har möten, då skall ALLA säga vad de tycker och ingen lyssnar på vad de andra säger utan bara pratar i munnen på varandra. Som svensk blir man ju helt knäpp av att lyssna på detta och extremt frustrerad över att ingen "tar tag" i mötet och drar tillbaka alla till utgångspunkten för mötet. En dagordning är liksom meningslös för alla pratar runt den ändå...
Sedan var det ju det här med hierarkin...alla har extrem respekt ,om man kan kalla det för det, för chefen och "niar" honom och ifrågasätter aldrig något. i Sverige är man van vid en öppen relation med chefen och att man har hyffsat högt i tak ändå? Eller det kanske bara är jag som är van vid det?
Det är ju lärorikt i vilket fall som helst, att prova på olika sätt att jobba...

Efter fikan idag så gick jag och körde en hiphopklass som var bra men inte så fysiskt ansträngande direkt så jag tog en promenix hem. Jag gick upp för Quai de Valmy som är sååå mysig! Det finns en massa små butiker och caféer utmed hela kanalen och idag var det väldigt mycket folk som var ute och promenerade eftersom det är söndag idag. Det var likadant utmed Seine eftersom de stänger av vägen som går vid vattnet på söndagar för att folk skall kunna promenera, cykla, åka rollerblades etc. Bra initiativ tycker jag!

Quai de Valmy

Nu ska jag kolla på en film : )

bis!

Kommentarer
Postat av: rosalie almén

Vad söta ni är bägge två!Hälsa Tora från mig och fråga om hon fortfarande gillar giraffer!

2009-01-13 @ 09:08:14
Postat av: Anonym

Alltid lika underhållande att läsa din blogg!



Jag tror att du kommer leva ett mycket långt och hälsosamt liv. Har aldrig tidigare stött på någon som tränar som dig!



Hoppas allt är strålande där nere!



KRAM

2009-01-13 @ 18:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0