Lååång promenad...

...så kan kan man väl sammanfatta mina och Pernillas sista dagar här innan hon åkte tillbaka till Sverige.

I fredags så jobbade jag så Pernilla fick roa sig med att shoppa på rue Rivoli. Jag och Anna tog en lång lunch och gick till en restaurang som har väldigt goda (och stora) nudelsoppor. Efter det så köpte vi oss ett gäng celementiner för att chocka kroppen lite med C-vitaminer ; )
Efter jobbet så mötte jag Pernilla vid Club med gym där vi körde en avancerad step. Jag tog det vääääldigt lugnt och klassen var också så svår att jag inte hängde med i vilket fall...Det blev inte så ansträngande med andra ord. Efter klassen bastade vi en stund och sedan blev det en tur till mataffären och inhandlade lite mat till middagen. När maten var lagad och uppäten så däckade vi både och sov i 10 timmar ungefär...

Vi hade egentligen planerat att gå till Louvren på lördagen men när vi såg hur vackert väder det var så bestämde vi oss för att ta det idag istället! Så lördag bestod av en lång promenad, först till en Nikeaffär vid operan för att se om vi kunde hitta något bra. Det blev ett par brunsvarta byxor för mig : ) Jag passade också på att byta skjortan som Mathias fick i julklapp till rätt storlek inne på galeries lafayette.
När Nikeshoppingen var klar så promenerade vi ner för avenue de l'opèra och sedan genom louvren och över till andra sidan Seine. Vi bestämde oss för att fika på ett av Paris mysigaste caféer: La Duree! De har Macarons, en typisk Paris kaka som påminner lite om en biskevi. De finns i en massa olika smaker och storlekar och man kan köpa dem i presentaskar eller besälla dem ifrån menyn.

Vi tog smakerna Marron (kastanj) och Praliné (chokladpralin?)


Efter fikan så tog vi en promenad längs bd St Germain och sedan hem till Belleville. När vi kom fram så lagade vi lite middag och sedan så var vi tvungna att vila fötterna lite så jag läste i min bok och Pernilla lyssnade på musik/sov. Vi hade bestämt att vi skulle gå till Kong och ta en drink på kvällen men vi var helt slut så vi gick ut och köpte lite nötter och choklad istället och tittade på tv hela kvällen : ) (vi börjar bli gamla nu...)

Idag så vaknade vi vid halv elva vilket innebär att Pernilla sov ca 11 timmar och jag 9 (jag läste ut min bok), så vi snabbade oss att äta frukost och promenera ned till Louvren. Det var lika vackert väder idag med helt blå himmel och sol!


Den första söndagen i varje månad så är inträdet på Louvren gratis vilket passade oss alldeles utmärkt! Det passade också flera tusen andra turister som också skulle in på muséet vilket gjorde att det blev lite smått kaos därinne...Men vi fick Mona Lisa iallafall samt en massa andra målningar! Det kändes konstigt att se Mona Lisa på riktigt..Man hade liksom förväntat sig något speciellt men när man såg den så var det bara "jaha, där är den.." Man har ju sett motivet så många gånger innan och den riktiga tavlan ser ju inte annorlunda ut..Den var ganska liten också, plus en massa människor framför som vill titta och fota...
Efter 45 minuter så fick vi nog av att trängas och lämande Louvren för en kaffe på Starbucks (väldigt kultiverat!)

Sedan var det dags för Pernilla att åka hem och jag stack iväg till gymmet och körde en Street jazz. Den var tyvärr inte bra och inte heller jobbig på något sätt så jag blev knappt svettig. jaja, nu vet jag det till nästa gång!

Jag har annars spenderat kvällen med att försöka förstå hur min digitalbox fungerar och vilka kanaler jag har egentligen? Jag kan ju konstatera att ALLT är dubbat i vilket fall som helst! Kul...

Imorgon är det dags för jobbet igen så nu skall jag dunsa, kram på er!

Kommentarer
Postat av: rosalie almén

Kan du inte låta bli att träna i 1 vecka åtminstone,så kroppen får en chans att friskna till.Alla här hemma som varit förkylda av detta viruset har blivit sjuka igen efter att ha tillfrisknat så i all välmening -Ta det försiktigt!Vad kostar inträdet på Louvren?KramMamma

2009-01-05 @ 10:28:03
Postat av: Sofia Mårtensson

Hello där!! Mycket typiskt och tråkigt att vi sprang om varandra i julhelgen! Hoppas du hade det bra och att du fick njuta lite av sverige ;)



Vilka helger är uppbokade för besök? Jag tänkte börja kolla biljetter och då kan det vara bra att veta när man får komma och inte.

Nu ska jag göra ett race med uppsatsen, kramis!!

2009-01-05 @ 14:41:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0