Oförtjänt rykte

Efter snart tre månader så har jag kommit fram till att fransmännen har ett oförtjänt rykte om sig att vara otrevliga. Jag måste säga att det snarare tvärtom! Är det några som är otrevliga så är det faktiskt svenskarna.

Ett exempel är om man råkar stöta ihop med någon eller bara råkar stå i vägen för någon. Man säger "pardon" eller "excusez moi" oavsett vem det var som stötte till eller vad det nu kan vara, och det är bra mycket artigare och trevligare än hur det brukar vara i Sverige...Visst, det händer väl att man hör någon säga "ursäkta mig" i Sverige också, men oftast så säger ingen någonting eller så är det bara ordet "Oj.." . Vadå "oj"? Vad är det för ord att säga om man står i vägen eller trampar någon på foten?

Det var ett exempel, ett annat är hur man tilltalar främlingar. Här så pratar man på ett helt annat sätt som för mig är fortfarande väldigt ovant...Idag så var jag en sväng på gymmet och efter passet så satt jag en stund i bastun. Då upptäckte jag att varje gång någon kom in eller gick ut ur bastun så sa de "Bonsoir", alltså "godkväll", till alla. Det hade ju aldrig hänt i Sverige!
Det är likadant om man möter någon i hissen eller möts på en mindre gata, då säger man "Bonjour" eller "Bonsoir" och kanske småpratar lite. I Sverige så låtsas de flesta som om man står själv i hissen och möter inte blicken på någon! Det är ju egentligen fruktansvärt otrevligt och stört beteende!

Sedan så är det såklart sättet man tilltalar varandra i affärer eller restauranger eller liknande. Man tilltalar alltid med "Monsieur/Madame/Mademoiselle" och säger "s'il vous plaît" och det tycker jag är helt rätt. I Sverige säger man "tack" på sin höjd...
Okej, det är ju inte superkul att bli kallad madame men det är iallafall artigt! (Ja, jag blir kallad madame...)
Man tar det säkra för det osäkra och kallar alla som skulle kunna vara gifta för madame, för det är tydligen mer oartigt att kalla en madame för mademoiselle...Det är vad jag har fått höra iallafall!? Första gången någon kallade mig för madame så hade jag lust skjuta skallen av den personen, men nu har jag vant mig...jag är ju 25 trots allt.

Anyway, min point är att fransmännen är mycket artigare och trevligare än vad vi svenskar brukar säga att de är, när det egentligen är vi som är socialt handikappade som till och med måste supa oss fulla för att kunna dansa och ha kul. Fan vad deprimerande...Tur att jag inte är sådan ; )

Natti!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tack för i lördags, det var så roligt å se dig å nu längtar jag sjukt mkt tills jag kommer ouiii! ska bli så roligt! puss

2009-02-20 @ 23:17:27
Postat av: rosalie almén

Jag håller med dig!Alla var så trevliga och artiga i affärer och dylikt.Det är väl bara till att försöka bete sig lite så här också så kanske man kan hoppas på en förändring.Jag tycker nog att många i den yngre generationen är mer öppna och artiga så det kanske blir bättre här så småningom.What goes around comes around...du vet.Kram mamma

2009-02-21 @ 11:10:28
Postat av: Anna S

Intressant inlägg Erica, jag håller verkligen med dig! Stockholm ät ännu otrevligare än Göteborg, i Göteborg håller man upp dörren till personen bakom i alla fall ...

Ta hand om dig! Stor kram Anna S

2009-02-26 @ 06:53:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0