mamma och syster

Helgen har gått jättefort men jag ska försöka sammanfatta vad vi har gjort under våra dagar tillsammans här i Paris : )

I fredags så jobbade jag medan Elina och mamma strosade runt i Belleville i 10 graders värme och sol! Jag passade dock på att ta en långlunch med chefen och några ifrån Exportrådet, vilken också inkluderade en kaffe i solen : )
När jag kom hem ifrån jobbet så hade mamma och Elina lagat mat, städat fint, dukat upp med vin och också köpt en bukett med tulpaner till mig som stod på bordet...så mysigt! Jag fick genast flash-backs ifrån när jag bodde hemma och vi alltid hade städdag på fredagar. Det låter inte så roligt, men det var alltid en så härlig stämning hemma! Vi satte på hög musik, städade tillsammans och sedan åt vi alltid grillad kyckling till middag. Nu när jag skriver det så låter det inte särskilt kul men fredagar var alltid min favoritdag när jag var liten :)
Vi åt i vilket fall en god middag och drack en massa vin och åt mängder av naturgodis (igen!).

På lördagen så promenerade vi runt i Marais och sedan upp för rue Rivoli för lite shopping och sedan till varuhuset bakom le Printemps. Det tråkiga var att vädret helt hade slagit om så det snöade (!) hela lördagen i stort sett! efter 5 timmar i snö och rusk så åkte vi hem och gjorde oss iordning för kvällen. Jag hittade för några dagar sedan ett mysigt brasserie som ligger på boulevard de Villette som jag tänkte att vi skulle testa. Så vi gick dit och det visade sig vara ett lyckokast! Det var väldigt mysigt med lite udda inredning...bland annat bord och stolar i taket och cyklar upphängda lite här och var!



(Okej...den ena bilden blev väldigt liten, jag förstår inte varför?)

Vi åt väldigt gott och typiskt franskt; mamma och Elina åt kalv och jag åt RÅBIFF (!)

Det var verkligen INTE meningen att det skulle bli råbiff...Jag satt där och läste menyn och såg "tartare de boeuf"...- "hmmm undrar vad det är för något? Jag tar det! Det är roligt att ta något som man inte vet vad det är!"
Jag måste ha fått en liten hjärnstillestånd eller något för jag vet ju att tartare de boeuf är råbiff, men jag kom inte ihåg det då...Sååå när råbiffen kom blev jag lite chockad om man säger så...

Men nu till den stora frågan...var det gott? Och svaret är faktiskt (chockerande nog), ja! Det smakade inte alls rå köttfärs med rå äggula, utan faktiskt riktigt bra! jag har svårt att förklara smaken, men jag tror att jag fick en riktigt bra råbiff. är det någonstans man ska pröva råbiff så är det ju i Frankrike ; )

På söndagen så promenerade vi i Montmartre ända upp till Sacre Coeur och tittade på utsikten.



Sedan gick vi tillbaka hem och orkade inte laga mat så vi åt på en kinarestaurang nära mig. Det var nog bland de godaste kinamaten jag har ätit! vi tog bland annat Nem (vårrullar) till förrät, och de äter man på ett lite speciellt sätt här (och antagligen i Kina också!). Man tar en vårrulle och rullar den och ett myntablad i ett salladsblad, och sedan doppar man detta i en liten skål med vatten, chili och vitlök. Jättegott!
Vi hade det väldigt trevligt under middagen, satt och skrattade och pratade samtidigt som det kom in fler och fler besökare. Några var ensamma, några två och två, men de verkade alla vara stammisar på restaurangen. de flesta var väldigt tysta tills en plötsligt frågade oss om vi var ifrån Grekland. Han tyckte att han hade hört något grekiskt ord när vi pratade. Då sa en annan kvinna vid ett annat bord att hon också hade hört det och också trodde vi var ifrån Grekland! Så tydligen satt alla tysta på restaurangen och lyssnade på oss! Och de höll det inte hemligt heller!
När vi sedan gick hem så sa alla hejdå till oss inklusive alla gäster : ) Sånt är trevligt tycker jag!

Idag (måndag) så åkte mamma och Elina till mitt kontor och lämnade deras väskor där innan de skulle ta bussen ut till flygplatsenl. Vi passade på att ta en lunch tillsammans innan och jag åt något jättegott som jag ska försöka mig på själv någon gång...Jag åt lax med ångkokta grönsaker och sataysås, alltså jordnötssås som man brukar ha till kycklingspett annars. Det var grymt gott till lax!

Så nu är jag ensam här igen. Jag saknar dem redan! När jag kom hem idag så hade städat fint och diskat och allt... det känns lite tomt utan dem...min mamma och syster är världens bästa!

Nä nu måste jag sova...jag får se om man kan gå till jobbet imorgon, det ska tydligen komma en orkan in över Paris ikväll...mamma och Elina fick åka med det sista flyget som lyfte ifrån Chales de Gualle! Vilken tur för dem att slippa ta in på hotell och stöka med det ute på flygplatsen...

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: rosalie almén

Tack för en trevlig och härlig långweekend!Jag kommer ihåg våra städfredagar med Van Morrison skrålande ur högtalarna.Det var härliga tider..Hoppas orkanen snabbt drar över Frankrike och att våren börjar komma.Kram Mamma

2009-02-10 @ 09:05:58
Postat av: tina

nu saknar ja min mamma och syster...muuuu!! det e så skoj att läsa alla dina inlägg om mat, du e ju ett litet matfreak =). hoppas ni får det trevligt på ditt kalas till helgen. kramm

2009-02-10 @ 17:39:19
Postat av: Simon

Råbiff is the number one thang! jag är också ett fan, du måste prova med pommes frites till nästa gång. love

2009-02-11 @ 10:26:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0