Jul i Sverige

En gödgris.
Det är som en sådan jag känner mig efter 9 dagars julfirande i Sverige...Ätandet hade liksom ingen hejd, men vad fasen! En gång om året liksom...Hur som helst så var det fantastiskt skönt att vara hemma i Göteborg över jul.

Julafton firades hemma hos min moster efter julfrukost hos mamma och pappa uppe i Guldheden. Elina och Viktor var också med :-) Jag åt galet mycket gröt (mest för att jag ville ha mandeln...) och sedan var det julklappsöppning med katten som lekte med kartonger och käkade snören. Jag fick superjulklappar som presentkort på Löplabbet, mascara och en vågtång till håret :-) Av mig fick de spikmatta, kockmössa, Sephora-kit och en slev. Det ni! Spikmattan utnyttjades dock av mig under en halvtimme innan vi åkte till Nina och Christian...

Väl hos dem så dracks det glögg, spelades julbingo (jag vann inte någon av gångerna men Viktor vann två. Jag anar någon form av fusk...), åts julbord, snapsades och tjejsnackades.
Jag är lite ovan vid att det är så många småbarn i familjen helt plötsligt! För första gången sjöng jag barnvisor som snapsvisor och varvade groggar med att "svärda" (slåss med svärd). Det känns lite konstigt att sjunga "Bä, bä vita lamm..." och sedan avsluta det med ett rungande "SKÅL" och ta sig en sup...Det är bara att vänja sig antar jag?

Lite annan drama under julafton: Det började brinna i grannens skorsten så att brandkåren var tvungen att rycka ut! Christian var lite hjälte och ringde grannen och meddelade att det rykte (här skulle jag, som Göteborgare, vilja säga att det RÖK) lite onormalt mycket från deras skorsten...

Lite could-have-been-drama under julafton: Klappjakten prövades på nytt. Efter en incident för några år sedan så spelar vi inte längre detta i familjen Almén/Bjurving/Eriksson...Men iår så försökte vi igen. Klapparna var redan inköpta men reglerna var "de hårda reglerna": Slår man ett dubbelslag så får man ta en paket från bordet eller ifrån någon annan. När klockan ringer så slutar man spela. Punkt. Ingenting sådant med att den som har flest ska ge bort till dem som inte har några (Vad f#%&/n är det för vits då?!). Det gick bra. Jag vann en nagelborste :-)
Kanske vågar vi köpa presenter till nästa år?





Kommentarer
Postat av: elina

Aw, theo är en sån goding! och jag vill ha den där rustningen..

2009-12-30 @ 00:47:59
URL: http://elinafrida.blogspot.com
Postat av: mamma

Tycker att det var en kanonjul! Barnvisorna till snapsen var bara originellt och flexibelt.Alla blev glada och nöjda! Det var roligt att ha dig hemma. Fina bilder du lagt in!Puss

2009-12-30 @ 10:08:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0