Kastanjer!

Idag har jag varit och inhandlat kastanjer som jag nu har rostat i stekpannan : ) Jag ÄLSKAR rostade kastanjer, det är så himla gott! Och de är hyffsat nyttiga också: 2,4 gram protein, 2,2 gram fett och 45,1 gram kolhydrater per 100 gram (186kcal/100gram)

I Paris så står det folk och säljer rostade kastanjer överallt, men det är oftast väldigt dyrt med tanke på vad man får...Det brukar kosta ca 2 euro för 5-6 stycken kastanjer...Förutom utanför Galeries lafayette, där kostar 5 stycken 3 euro...turistfälla...
Idag köpte jag en hel påse full med kastanjer för 2 euro och 25 centimes :)

Kastanjer heter Marron på franska och det används ofta i matlagning och i efterrätter. Det finns också en sorts kräm som heter crème de marron som är jättegod! Den finns vanligtvis att välja som smak på crêpes eller blanda i fromage blanc etc. Det är min nya favorit! Säkert en massa socker, men sååå gott!

Mina nyrostade kastanjer blev dock inte lika bra som de man kan köpa på gatan...jag tror jag gjorde något fel...Egentligen ska man rosta dem i ugn men det har ju inte jag så det blir svårt...Jag får försöka på lägre värme imorgon tror jag.

godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0