j*%##vla CSN!

Igår damp det ned ett återkrav ifrån CSN i brevlådan hemma i Sverige. Det gäller det studiemedel jag har fått utbetalt under 2007. Återkravet är på 25 000 kr! Jag fick en chock!
Min första tanke var att något måste vara fel, jag har aldrig tagit fullt studielån utan jobbat ihop tillräckligt med pengar vid sidan av mina studier. Under 2007 så läste jag dessutom bara vårterminen sedan började jag jobba heltid i mitten av juni. Återkravet är alltså allt som jag har fått utbetalt av CSN under 2007.
Tydligen så har jag uppgett att jag skulle tjäna 0 kr under 2007 (vilket jag är väldigt konstigt eftersom jag alltid har jobbat under tiden jag har pluggat och rimligtvis borde skrivit det också..) och därför blev det fel när de har fått inkomstuppgifterna ifrån Skatteverket.
Enligt CSN så har de också skickat ut en blankett i februari där de vill att jag ska uppge vilket del av året jag har tjänat vad.

Den blanketten har inte jag fått.

Efter mycket tjat med dem i telefon så gick de med på att skicka ut en ny, och jag har nu två veckor på mig att skicka in blanketten med lönespecifikationer som underlag. Sedan blir det omprövning.

Det jag stör mig på är sättet att sköta hela den här proceduren! De påstår att de har skickat ut blanketter, fast de inte har det, sedan så har man plötsligt två veckor på sig att visa att man har jobbat och dragit in pengar till staten!

Varför lägger de överhuvudtaget sig i vad man tjänar under sommaren (som ingår i deras årsuppdelning)? Då får man ju inte ens något studiestöd! Borde de inte främja att man arbetar och betalar skatt? Nej, då vill de att man skall jobba mindre, ta mer i bidrag och inte betala skatt...HELT SJUKT!
Visst, det kanske hade funkat om man hade en studentlägenhet som var gratis under sommaren och man kunde jobba och spara pengarna till senare under terminerna. Men långt ifrån alla har ju en studentlägenhet...och då måste man betala hyra för juni, juli och augusti...Sedan finns ju även ett problem för de som har en studentlägenhet: De kostar en förmögenhet! Då måste studenterna söka bostadsbidrag för att få det att gå ihop (eftersom studiebidraget inte har följt inflationen på ca 25 år...) och då kan man verkligen inte jobba extra utan att bli betalningsskyldig på alla håll och kanter!

SUCK. Sverige....

Kommentarer
Postat av: elina

uuuusch, jävla csnbyråkratiskit! hoppas det fixar sig, tycker det är så jävla kass att de ska lägga sig i vad man tjänar..

2009-04-10 @ 01:45:47
URL: http://nothinglikethemovies.blogg.se/
Postat av: Hannapanna!

hmmm ja jag vet ju hur det känns, fick ju oxå betala 25000, det är ju helt galet!!!



hoppas att det kan lösa sig på nåt sätt...



ha en mysig middag!

puss

2009-04-10 @ 14:20:19
Postat av: Malin

I know the feeling om det här! Råkade med ut för det, dock inte 25000!!!! GAHH hade blivit galen! Stå på dig! jag fick tyvärr aldrig rätt i mitt ärenden.. men jag håller på dig!!

hihi ses på onsdag ännu en gång...!

KRAM

2009-04-16 @ 21:37:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0