Första dagen i Paris

Efter en mysig hotellfrukost med Matte så checkade jag in mitt bagage vid kl 6. Jag var lite orolig att jag skulle ha alldeles för mycket övervikt och få betala en förmögenhet...Det kändes så när man lyfte mina väskor kan jag säga! Men det blev istället en röd lapp där det stod heavy på.
Jag mellanlandade i Köpenhamn innan jag flög till Paris men annars gick resan bra! Vid charles de Gualle tog jag bussen som går raka vägen till operan och därifrån tog jag en taxi till lägenheten.

Vid lägenheten träffade jag en kollega som skulle lämna nyckeln till mig och visa mig hur allt fungerar (elementen, proppskåpet, tvn m.m.). Hennes man var också med och lyckades hitta ett trådlöst nätverk som inte var skyddat som jag surfar på nu. Det är tydligen vanligt att caféer och restauranger har trådlösa nätverk för sina gäster och då kan vem som helst surfa på dem. Till och med varenda mc donalds har det(!)

Efter att ha packat upp lite så gick jag och handlade lite mat, det ligger en Franprix väldigt nära. Men det är svårt att hitta den sorts maten man äter hemma...jag spenderade nog en halvtimme att försöka hitta havregryn! Och jag hittade inte det heller! Det måste ju finnas så jag får försöka hitta det någon annan dag.

Jag såg sedan på nätet att Svenska kyrkan hade sin årliga julbazaar och att Emma skulle vara där och jobba, så jag drog på mig skorna och åkte dit. Den här bazaaren är en helg per år och då drar kyrkan in hela sin årsinkomst...Det var otroligt mycket folk där! Bland annat så träffade jag flera av mina blivande kollegor vilket var roligt att få göra!
Jag funderade på om jag skulle köpa lite knäckebröd eller så men jag har ju inte hunnit sakna den svenska maten någonting ännu...så jag köpte en Läkerol och en kopp glögg.
Efter bazaaren så hade jag så mycket energi så jag bestämde mig för att promenera hem (det är ganska långt...) Jag gick först till Baulevard Haussmann och följde den hela vägen till galeries lafayette och operan. Där kan vi snacka julskyltning!! Hur fint och mysigt som helst! Jag längtar tills Mathias kommer hit så vi kan gå och julshoppa...

Jag köpte också min första julklapp på Sephora. Det var enormt mycket folk...Men de hade ett bra system: Man fick stå i kö till kassan för att betala men kassörskan slog inte in några paket. Istället fanns det ett stort bord med två personal som bara stod och slog in paket! Väldigt effektivt, ett system jag uppskattar!

Sedan gick jag lite vilse, men så fort man hittar en metro så är det bara att gå ned för då kan man åka vart som helst.

På kvällen träffade jag Emma och lite senare hennes vän. Vi gick till ett ställe som heter Kong som var väldigt nice med en grym utsikt över stan! Emma berättade att det var där som carrie (sex and the city) åt lunch med den där franske konstnärens exfru. Jag har inte sett avsnittet men men! Det var väldigt fräck inredning i vilket fall! Jag märkte också att det är lite annorlunda när fransmännen går ut..Alla dricker drinkar och i stort sett ingen dricker öl, jag tror inte ens det gick att beställa en öl? Och alla var också väldigt städade (förutom en britt som var full som en kastrull).

Vid halv ett så bestämde jag och Emma oss för att åka hem, så vi tog metron. Vi bor ganska nära varandra så vi kunde ha sällskap nästan hela vägen. Men i fortsättningen, när Emma har åkt hem, så kommer jag ta taxi hem.

På vägen hem började det snöa också, jättestor flingor som nästan lade sig! Men när jag vaknade i morse så var det borta...puh!!

kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0