RIB

Idag har jag varit på ett spännande möte på HSBC för att öppna konton och få internettjänst och kort m.m....Jag som jobbar med detta dagligen hemma i Sverige blev lite smått chockerad över alla papper och andra formaliteter som krävs för att få öppna ett konto! Som tur är så har Caroline hjälpt mig att förbereda allt inför mötet med ett väldigt formellt intyg om jag är anställd, kopior på personbevis, familjebevis, kopia på pass osv. Jag behövde också uppge om jag var gift, hade barn m.m. och sedan så får man skriva under kontraktet som är ca 5 sidor. Då skall man sätta sitt signum på varje sida och en underskrift på sista sidan och också skriva att man har läst och förstått vad som står.

När man har gjort detta så får man bankkort och internetkoder skickat till sig per post och sedan får man gå till banken igen och hämta ut ett checkhäfte (som man använder till att betala vissa räkningar m.m.). Man får också en kopia på sin RIB, som ungefär är en kopia på ens kontonummer tillsammans med sitt namn och bankens namn. På den står också SWIFT och IBAN nummer. Den här RIBen måste man vissa upp när man gör vissa saker som tex söker en lägenhet eller vill teckna ett gymkort (!)
Jag var ju på ett gym i söndags då de sa att jag behövde ha med mig en sådanhär RIB, så idag gick jag glad i hågen till Club med vid Lafayette och skulle teckna ett kort. Men det räckte inte med RiBen, utan de behövde också: ett foto, en kopia på mitt pass och bankkortet som är kopplat till kontot som står på RIBen...suck!! jag får inte mitt kort förrän om fyra dagar...Men jag lyckades få dem att gå med på att jag skulle få gå och träna imorgon i allafall!

Innan jag gick till gymmet idag så var jag en sväng förbi Galeries Lafayette för att köpa: ett duschdraperi, två skålar som man kan göra gröt i, tvålkopp, tandborstmugg och en kniv. Jag köpte två fina vita skålar och en tvål kopp och tandborst mugg. Tyvärr så råkade jag tappa påsen i golvet när jag var och handlade så båda skålarna gick sönder... :( Det var pengar i sjön...

Innan den olyckan skedde så prövade jag att promenera hem för att se hur lång tid det tar om jag nu skulle göra det på morgonen. Det tog ca 30 min så det skall jag göra imorgon!

jag har försökt att ringa på skypen idag, men den suger verkligen! jag måste nog fixa en vanlig telefon trots allt...

Nu måste jag sova, jag är helt slut!
kram

Kommentarer
Postat av: Emma

Tänka sig! Jag såg mitt namn nämnas i din fina blogg! ;) Hur trivs du nu? Visst är det härligt med alla formaliteter för att köpa gymkort! Förresten, behövde du inte ha med ett hälsointyg (för att skydda gymmet från att du stämmer dem)? Jag har lite mkt i veckan, ska jobba, skriva klart uppsatsen och så får jag min syster på besök. Men det skulle vara väldigt trevligt att ses över ett par glas vin en kväll när det passar. Kram Emma

2008-12-03 @ 23:59:19
Postat av: Anonym

Hej tjejen. KUL o läsa om dina äventyr i Paris. Jag har köpt gymkort här på Teneriffa, det var bara o betala o va glad, ingen mer koll där inte. MEN, jäklar, Sverige har HÖG nivå vad gäller gym. Eller så är det så att Sportlife helt enkelt håller grrrymt hög nivå. Jag var på ett pilates pass. Grejen e att gymmet och salen ligger på samma ställe, alltså det finns ingen dörr till "salen". Det är endast en lite skiljevägg. Så ljudet från gymmet övertar den lugna pilatesmusiken. lätt att hitta harmoni då eller? haha. Ska testa fler pass, har dock blivit sjuk nu, så nu intas penicillin o tark hostmedicin så jag går på nån ständig morfin-nivå.. Hmm.. Måste komma o hälsa på dig sen när jag väl kommer hemåt igen. Jag blir nog kvar här tom april. Kraaam på dig. Min resedagbok: Sandra82.

2008-12-04 @ 18:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0